Spotkania, relacje, biznes. Podsumowanie 20. Targów ENOEXPO®
Udostępnij artykuł
Prezentacje win m.in. z Austrii, Francji, Gruzji, Kosowa, Mołdawii, Niemiec, Polski, Portugalii, Ukrainy, Węgier czy Włoch, spotkania i warsztaty prowadzone przez znanych ekspertów, degustacje typu MasterClass i uroczysta Gala rozdania nagród w prestiżowych Konkursach Winiarskich o Medal ENOEXPO®, tysiące wymienionych wizytówek oraz niepowtarzalna atmosfera – tak w skrócie można podsumować 20. Międzynarodowe Targi Wina w Krakowie ENOEXPO®, które 8-10 listopada odbyły się w EXPO Kraków.
Święto wina
Jubileuszowa edycja zbiegła się w czasie z ważnym świętem winiarzy – Beaujolais Nouveau. Na targach nie mogło więc zabraknąć młodego wina, które podczas wydarzenia kusiło aromatem i smakiem. – Beaujolais Nouveau cieszy się ogromną popularnością. Każdy czeka na trzeci czwartek listopada, żeby napić się młodego wina i celebrować, tak jak wcześniej zgodnie z tradycją celebrowało się zbiory. Teraz już nie wygląda to tak samo, ale wino dalej kojarzy się z celebracją. Jest ono symbolem świeżości i owocowości. Chodzi o tradycję, o świętowanie życia. Znamy tylko jedno takie święto na świecie i jest to Beaujolais Nouveau – podkreśliła Anastazja Levadna ze Stowarzyszenia Kobiety i Wino.
Podczas tegorocznej edycji Targów ENOEXPO® powodów do świętowania było wiele. Pierwszy dzień zakończył się jubileuszowym bankietem, podczas którego o podniebienia gości zadbali Partnerzy targów – U.S. Department of Agriculture, który przygotował poczęstunek na bazie amerykańskich produktów oraz portugalski region Tejo, który serwował wina musujące. Na bankiecie pojawili się wystawcy związani z targami od pierwszej edycji, jak i firmy, które od niedawna prezentują swoją ofertę podczas wydarzenia. Święto targów a zarazem święto wina było doskonałą okazją do nawiązania nowych oraz utrwalenia dotychczasowych relacji.
Sukces zaczyna się od spotkań!
Zdaniem wystawców udział w Targach ENOEXPO® pozwala na realizację zarówno celów biznesowych, jak i wizerunkowych. – Na Targach ENOEXPO® jesteśmy pierwszy raz i atmosfera jest świetna. Bardzo fajne jest to, że w jednym czasie jesteśmy w stanie zrobić dwa rodzaje biznesu, czyli sprzedać swoje produkty, zaprezentować je, a także znaleźć potencjalnych dostawców z regionów – których ciężko szukać na większych targach. (…) Swoją obecnością na ENOEXPO® przede wszystkim chcieliśmy pokazać, że MV Group Distribution jest już nie tylko producentem i dostawcą wódki i alkoholi mocnych, ale rozwijamy się również w kategorii win. Jest to doskonałe miejsce do nawiązania kontaktów. Networking działa tutaj świetnie, więc myślę, że finalnie efekt będzie znaczący dla nas – podsumował Patryk Tyszkowski z MV Group Distribution Polska.
Targi są również doskonałą okazją, by poznać potrzeby i oczekiwania klientów. Bezpośrednie relacje zawierane podczas wydarzenia, to ogromna przewaga targów nad sprzedażą internetową. To właśnie tu degustując wina, oceniając ich wygląd i bukiet można wymienić się doświadczeniem i nawiązać kontakty mające szansę zaowocować w przyszłości.– Na Targach ENOEXPO® jesteśmy cyklicznie. Co roku powracamy, ponieważ udział w wydarzeniu jest dla nas dużą promocją naszych produktów. Ponadto możemy tutaj poznać opinie konsumentów – dowiedzieć się, czy podobają im się wina oraz poznać tendencje i kierunki rozwoju branży winiarskiej. Myślę, że jest to ciekawe doświadczenie dla producentów win, żeby zobaczyć z tej drugiej strony, czego oczekują klienci. W tym roku prezentujemy wina ze znanej w Ukrainie, ale także już dostępnej dzięki nam w Polsce winiarni Shabo. Z tych trzech dni na pewno zapamiętam bardzo duże zainteresowanie naszym stoiskiem. Jest to miłe zaskoczenie, bo widzę, że z roku na rok na targi przychodzi coraz więcej ludzi. Są to osoby, które znają się na winie i zadają bardzo konkretne pytania – podsumowała Sabina Ulatowska-Chmura, Convenience Foods Sp. z o.o.
O tym, że warto rozmawiać, wiedzą doskonale uczestnicy targów. Możliwość spotkania w jednym miejscu i czasie tak wielu producentów, dystrybutorów, właścicieli i managerów lokali gastronomicznych to niepowtarzalna okazja na nawiązanie nowych relacji biznesowych. Ogromnym atutem targów jest również fakt, że odbywają się one w Krakowie – jednej z najczęściej wybieranych destynacji turystycznych i biznesowych w Europie. – Wystawiamy się pierwszy raz na targach za granicą i jesteśmy bardzo zadowoleni z udziału w ENOEXPO®. Wraz z mężem prowadzę firmę we Włoszech, jesteśmy producentami i dystrybutorami marki 900 wine – są to wina musujące, w tym prosecco i zależy nam, aby rozwinąć markę w Polsce. Wybraliśmy Kraków przede wszystkim dlatego, że pochodzę z okolic i wiem, że już teraz mamy tutaj wielu fanów naszych produktów. Nasze stoisko cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. W przyszłym roku zdecydowanie musimy przywieźć więcej win, ponieważ ludzie są ich bardzo ciekawi. – podkreśliła Karolina Filoniuk-Leonardi.
Kontakty, kontakty i jeszcze raz kontakty!
Targi ENOEXPO® od 20 lat budzą zainteresowanie nie tylko wśród polskich, ale i zagranicznych wystawców, którzy poznają nasz krajowy rynek. – W tym roku byliśmy na wielu targach, ale dla mnie osobiście te są ulubione, ponieważ jest tu wielu profesjonalistów, wielu dystrybutorów i dostrzegam tu wiele biznesowych możliwości. Naszym celem było rozpoznanie polskiego rynku. Spotkaliśmy tu wiele osób zainteresowanych naszymi winami, wymieniliśmy się wieloma kontaktami i zobaczymy z czasem jakie będą efekty. Wierzę, że w przyszłym roku tu wrócimy – podsumowała Antonia Landeka z firmy Testament Winery – producenta win z Chorwacji.
Dla większości zagranicznych wystawców nadrzędnym celem było znalezienie wśród klientów importerów, którzy każdego roku licznie odwiedzają wydarzenie. – Na Targach ENOEXPO® jestem po raz pierwszy. Polski rynek jest dla mnie nowy i bardzo intersujący, dlatego, gdy zobaczyłem w internecie informację o tym wydarzeniu, od razu skontaktowałem się z organizatorami. Uważam, że targi są świetnie przygotowane, obsługa jest profesjonalna, a ludzie z którymi rozmawiam, bardzo mili. Zależało mi, aby spotkać tutaj importerów i restauratorów. Bezpośrednie spotkania, szczególnie w branży winiarskiej są bardzo ważne. Istotne więc, aby być na takich wydarzeniach, by mieć bezpośredni kontakt z importerami – podkreślił Matthias Bauer z Weingut Emil Bauer.
Jak w każdym biznesie podstawą są dobre kontakty. Bez nich nawet najlepszy z możliwych produktów nie jest w stanie się obronić. Dlatego zarówno dla zagranicznych, jak i polskich firm były one priorytetem. – Na targach ENOEXPO® jesteśmy drugi raz i dla nas są to targi, na których liczymy na nawiązanie kontaktów. To jest to, czego oczekujemy i zarówno w zeszłym, jak i w tym roku jest pod tym względem owocnie – podkreślił Bartek Zięciowski, Miodosytnia The Big Fellow.
Program szkoleniowy
Targi ENOEXPO® to nie tylko stoiska wystawców, ale również interesujący program targów. To fantastyczna okazja poznania i porozmawiania z kluczowymi ekspertami branży, którzy specjalnie na targi przygotowują unikatowe prezentacje. – Pierwszy raz prowadziłam prelekcję dla tak dużej grupy, więc bardzo się cieszę. Grupa była bardzo zróżnicowana, ludzie byli ciekawi nowości i bardzo otwarci. Było dużo pytań i wymiany wiedzy, także uważam, że takie targi są super. Jestem tu już kolejny raz. Dla mnie wino to są zawsze ludzie – za każdym winem stoi człowiek. Tutaj są tysiące osób, które przyjechały żeby wymienić się doświadczeniem i kontaktami. Co, jak nie takie targi może pomóc ogólnie w rozwoju branży? – powiedziała Anastazja Levadna, która poprowadziła degustację i MasterClass „Beuajolais to nie tylko Nouveau”. Zadowolenia ze spotkań nie kryli również uczestnicy targów – Jesteśmy po raz pierwszy na Targach ENOEXPO® i na pewno dla nas dużym plusem są szkolenia. Mogliśmy się czegoś dowiedzieć na bardzo ciekawe tematy, zarówno marketingowe, jak i w temacie wina. Jest to na pewno wartością dodaną targów. (…) Podczas wydarzenia nawiązaliśmy nowe kontakty, poznaliśmy wspaniałych ludzi – można nawet powiedzieć, że zawarliśmy przyjaźnie, co nie jest dziwne, bo winiarzy łączy pewnego rodzaju mentalna więź, wspólne cechy, które łączą ludzi o niecodziennych zainteresowaniach – podkreślili Paweł i Agata z Winnicy Nowy Młyn.
20. Międzynarodowe Targi Wina w Krakowie ENOEXPO®, które odbyły się wspólnie z 30. Międzynarodowymi Targami Wyposażenia Hoteli i Gastronomii HORECA® i 21. Targami Artykułów Spożywczych i Napojów dla Gastronomii GASTROFOOD® połączyły ze sobą ludzi z najdalszych zakątków świata. Sprawiły, że odwiedzający przez trzy dni mieli możliwość wymiany wiedzy, doświadczenia, nawiązania nowych i utrwalenia dotychczasowych kontaktów i poznania nowych, wyjątkowych smaków. To miejsce, w którym winiarze ponownie poczuli się jak u siebie, goszcząc na swoich stoiskach tych, dla których wino to nie tylko doskonały trunek, to pasja i sztuka tworzenia!
Zapraszamy na 21. edycję, która odbędzie się 6-8.11.2024 w EXPO Kraków.