Pokaz specjalny filmu na 20-lecie filmu „Bezdroża” i bankiet amerykański podczas jubileuszowej 15. edycji American Film Festival
Udostępnij artykuł
W październiku 2024 roku minęło 20 lat od światowej premiery filmu „Sideways” (w polskim tłumaczeniu „Bezdroża”), reżyserowanego przez Alexandra Payne’a. Początkowo planowany jako niskobudżetowa produkcja, film wkrótce zdobył status kultowego, przyciągając uwagę zarówno miłośników kina, jak i pasjonatów wina.
Opowieść o dwóch przyjaciołach – Milesie i Jacku – podróżujących po malowniczych winnicach Santa Ynez Valley, z pozoru była klasyczną historią o wzlotach i upadkach przyjaźni,o milosci ale też o ludzkich slabościach oraz życiowych rozczarowaniach. Jednak to, co zaczęło się jako film o ludzkich emocjach, szybko okazało się kamieniem milowym w świecie winiarstwa. *Sideways* wywarło realny wpływ na branżę, zwłaszcza na sposób postrzegania i konsumpcji wina w Stanach Zjednoczonych.
Po premierze filmu, który ukazał złożoną kulturę winiarską, wzrosło zainteresowanie winami z regionu Santa Barbara, a zwłaszcza pinot noir, które w filmie stało się jednym z głównych bohaterów. Wino to, do tej pory postrzegane jako napój dla nielicznych snobów, zyskało nową rzeszę fanów, a jego sprzedaż skoczyła do góry, jednocześnie deklasując wszechobecnego merlota, którego słynny cytat Milesa „I’m not gonna drink a f…ing merlot” kosztował spadek zainteresowania i ilości sprzedawanych butelek. Zjawisko to potocznie określane jest jako „efekt Sideways”.
Dzięki filmowi, winnice Santa Ynez Valley stały się celem pielgrzymek dla turystów i miłośników wina na całym świecie. „Sideways” nie tylko zrewolucjonizowało sposób, w jaki postrzegamy wino, ale także na trwałe wpisało się w popkulturę jako dzieło, które potrafiło połączyć pasję do kina z miłością do wina. Dziś, po 20 latach, wpływ tego filmu na świat wina jest nadal odczuwalny.
Wraz z Ambasadą Stanów Zjednoczonych i California Wines zaprosiliśmy miłosników filmu do wzięcia udziału w pokazie specjalnym, a następnie w Bankiecie Amerykańskim, podczas którego widzowie mieli okazję do spróbowania emblematycznych kalifornijskich win do menu opartego na amerykańskich produktach (m.in. znakomitej amerykańskiej wołowinie, dzikich rybach z krystalicznie czystych wód Alaski, wytwarzanego najbardziej rozwiniętymi na świecie zrównoważonymi metodami ryżu do sushi oraz kalifonijskich pistacji i suszonych śliwek). Menu zainspirowane filmem stworzył utytułowany szef wrocławskiej resturacji Między Mostami, Łukasz Budzik, a każde z dań połączył w parę z kalifornijskim winem sommelier, Mateusz Jakuć.
Pokaz filmu otworzyli organizatorzy (Katarzyna Piecychna Odunuga, Taste It All, producentka wydarzenina, Hedi Broekemeier, Ambasada USA i Agnieszka Wojtowicz, California Wines) oraz sam nagrodzony za ten film Oskarem scenarzysta i reżyser, Aleksander Payne, który w krótkim nagraniu podzielił się z widzami swoją radością z niesłabnącej popularności i niezamierzonej ponadczasowości Sideways.
MENU
Mini cheeseburger z jalapeno z Cloud Break Pinot Noir
Fish cake z majonezem krewetkowym i szczypiorkiem na ryżu z Kendall Jackson Chardonnay
Chowder z mintaja i łososia z Lapis Luna Chardonnay
Powoli pieczony rostbeff wołowy z gorczycą i krążkami cebulowymi z Red Wood Highway Cabernet Sauvignon
Łosoś pieczony z puree z batatów, żurawiną i śliwkami suszonymi z Scheid Vineyards District 7 Chardonnay
Brownie czekoladowe z pistacjami z Vista Point Merlo
Dziękujemy Partnerom, bez których to wydarzenie nie mogłoby się odbyć:
Ambasada Stanów Zjednocznych Ameryki, USDA, DelicioUS!
Beef Check Off, USMEF, Alaska Seafood, US Rice, California Prunes. American Pistachio Growers, California Wines, Fine Wine
Patroni medialni: Trybuszon, Restauracja, Aqua Vitae, Vinisfera.pl