
Sober October – podejmij wyzwanie z Henkell Freixenet Polska!
Udostępnij artykuł
Sober October, czyli „Trzeźwy Październik”, to ogólnoświatowa akcja, której uczestnicy świadomie ograniczają konsumpcję alkoholu przez cały miesiąc. Ale chęć celebrowania wyjątkowych chwil wcale nie musi oznaczać wyrzeczeń, bo oferta produktów 0% jest naprawdę imponująca. Jak wynika z najnowszych obliczeń firmy badawczej NielsenIQ, na tego typu produkty Polacy wydali już niemal 2 mld PLN. To więcej niż na oleje, herbatę czy ręczniki kuchenne.
Miesiąc wyzwań
Akcja wywodzi się z Wielkiej Brytanii – w 2014 roku organizacja Macmillan Cancer Support zorganizowała kampanię charytatywną, która miała na celu pomoc finansową osobom chorym na raka. Brytyjska wersja szybko zyskała popularność, a rezygnacja z alkoholu stała się też okazją do promowania zdrowego stylu życia.
– Czasem uczestnicy wybierają dodatkowe wyzwania: np. ograniczenie cukru, kawy, mediów społecznościowych – tłumaczyTomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska. – Celem jest poprawa zdrowia fizycznego i psychicznego, budowanie samodyscypliny oraz często – wsparcie organizacji charytatywnych.
Dziś Sober October to już akcja o zasięgu międzynarodowym.
– Takie inicjatywy jak Dry January czy Sober October, z roku na rok stają się coraz bardziej popularne – zauważa Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska. – Z raportów wynika, że zainteresowanie frazą „Sober October” w wyszukiwarkach internetowych niemal się podwoiło od 2022 roku. Kolejne źródła podają, że 1 na 4 dorosłych w USA planowało wziąć udział w Sober October w 2024 r., co było znaczącym wzrostem w porównaniu do lat wcześniejszych.

Celebracja bez wyrzeczeń
Właśnie takim okazjom dedykowane są warianty bezalkoholowe. Na sklepowych półkach ich wybór jest imponujący, a jakość – coraz wyższa. Napoje 0% to doskonałe rozwiązanie, gdy nie chcemy lub nie możemy spożywać alkoholu. To oferta skierowana do osób świadomie ograniczających konsumpcję alkoholu – liczących spożywane kalorie, przyjmujących leki czy kierowców. Produkty 0% to już wręcz stały element modnych imprez, wesel czy firmowych eventów. Słowem – trend NoLo dawno już przestał być nowością. Przebojem wtargnął także do barów i restauracji.
– Konsumenci prowadzą coraz zdrowszy tryb życia, świadomie wybierają alkohole premium, warianty o obniżonej zawartości alkoholu, rezygnują z wysokoprocentowych wódek, ale także coraz częściej odchodzą od piwa – tłumaczy Joanna Dolęga-Semczuk, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Handlu i Logistyki w firmie Henkell Freixenet Polska. – To otwiera przestrzeń, w której my od dawna już jesteśmy bardzo aktywni – mowa o jakościowych winach musujących i całej kategorii bezalkoholowych zamienników. Zmieniający się profil konsumenta traktujemy jako impuls do rozwoju.
Dlatego w portfolio firmy Henkell Freixenet Polska jest przebogata oferta produktów 0%. Systematycznie dołączają do niej nowości.
– To dla nas bardzo ważny segment. Mamy w portfolio dwie wiodące marki – Freixenet oraz Mionetto. To przede wszystkim wina musujące w wariancie białym oraz różowym, ale też odalkoholizowane wina spokojne. Co ważne – to nie są „napoje winopodobne”, tylko wina jakościowe, z których delikatnie usunięto alkohol. Technologia daje nam dziś niesamowite możliwości – nie tracimy struktury wina, zachowujemy bukiet smakowo-aromatyczny, a konsument zyskuje alternatywę, delektuje się smakiem wina, ale bez procentów – mówi Joanna Dolęga-Semczuk.

Co mówią liczby
Ten zmieniający się profil konsumpcji wyraźnie widać w liczbach.
– Sprzedaż alkoholi maleje, zarówno pod względem wartości, jak i wielkości, odpowiednio o -2,1% i -5,5%[1] – mówi Anna Wagner, Client Business Partner w firmie NielsenIQ. – Tymczasem warianty bezalkoholowe wydają się być odporne na te zawirowania i radzą sobie bardzo dobrze. Na tego typu produkty Polacy wydali już niemal 2 mld PLN. To wydatki większe niż na oleje, herbatę czy ręczniki kuchenne. Łączna ich sprzedaż plasuje trunki bezalkoholowe jako jedną z większych kategorii, w top 40 kategoriach FMCG w Polsce jakie monitoruje NIQ. Co więcej, nie tylko wydajemy na nie dużo, ale z roku na rok coraz więcej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowaliśmy wzrost wartości sprzedaży o 5% w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku. Ponad to rośnie również wolumen sprzedaży (+3,2%), a tym to nie wiele obszarów z branży alkoholowej może się pochwalić – zauważa przedstawicielka NielsenIQ.
Liderem kategorii 0% jest piwo, ale skutecznie depcze mu po piętach wino.
– Wartość sprzedaży piwa rok temu rosła o ponad 15%, teraz nieco powyżej 2%. Wina są drugą kategorią, gdzie istotność wariantów bezalkoholowych jest największa. Tutaj takiego rażącego spowolnienia jednak nie ma. Wzrosty wartości sprzedaży win bezalkoholowych z ubiegłego roku były na poziomie 41%, obecnie nieco ponad 39%. Wśród nich królują wina musujące, których sprzedaż rośnie powyżej 30% (wartościowo i wolumenowo), ale najszybciej rozwijają się bezalkoholowe wina aromatyzowane i owocowe. Wydaliśmy na nie niemal 3 razy więcej niż rok temu – podsumowuje Anna Wagner.
Wśród alkoholi mocnych warianty 0% są najbardziej popularne w kategorii ginu. W ciągu ostatnich 12 miesięcy dynamika sprzedaży nie spowalnia.
[1] NIQ Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 52 tygodnie kończące się na 24 sierpnia 2025, porównywany do analogicznego okresu sprzed roku, kategoria: alkohole bezalkoholowe.
NIQ Consumer Confidence 2025
NIQ Alkohole – raport syndykatowy, 2024